Putem suspecta tulburări ale abilităţilor de comunicare atunci când copilul:

  • Nu reacţionează la voce sau la sunete până la vârsta de 6-8 săptămâni
  • Nu manifestă interes faţă de obiecte sau faţă de oameni
  • Nu gângureşte până la vârsta de 8 luni
  • Nu rosteşte cuvinte simple până la vârsta de 2 ani
  • Nu utilizează în vorbire propoziţii simple până la vârsta de 3 ani
  • Nu vorbeşte distinct până la vârsta de 4 ani
  • Are dificultăţi de articulare
  • Are dificultăți de grupare a sunetelor
  • Prezintă manifestări de dereglare a vocii

Sfaturi utile pentru părinţi

  • Când copilul încearcă să vorbească, încurajaţi-l
  • Evitați calculatorul, televizorul şi acordaţi-vă timp pentru a conversa cu copilul
  • Ascultaţi-l, manifestând interes faţă de tot ce are să zică
  • Răsfoiţi împreună cărţi şi uitaţi-vă la poze, discutând despre ele
  • Nu forţaţi copilul să vorbească în faţa persoanelor străine, dacă el nu vrea
  • Nu faceţi haz pe seama copilului când el nu pronunţă corect cuvintele
  • Încurajaţi-l, rostiţi cuvântul în forma sa corectă, astfel încât copilul să-l audă
  • Nu uitaţi că, pentru toţi copiii, situaţiile cotidiene sunt cele mai bune prilejuri de a învăţa, deoarece numai atunci cuvintele sunt folosite într-un mod natural şi plin de înţeles
  • Adresându-vă copilului, vorbiţi clar şi simplu cu el. Nu folosiţi construcţii compuse, folosiţi doar cuvinte cheie
  • Adaptaţi-vă vorbirea pe măsura posibilităţilor dezvoltării copilului
  • Copiii înţeleg mai bine sunetele înalte, de aceea tot timpul variaţi intonaţia
  • În timpul convorbirii cu copilul, folosiţi gesturi – acestea îi vor uşura înţelegerea

De menţionat că şansele pentru obţinerea unor rezultate de succes în evoluţia copiilor sporesc considerabil, dacă intervenţia se produce la vârste cât mai mici. S-a demonstrat că intervenţia timpurie poate accelera dezvoltarea generală a copilului și reduce comportamentele problemă.

Limbajul susține gândirea

Cu cât copilul învaţă mai repede vocabularul, cu atât mai repede el însuşeşte cunoştinţele și se adaptează în mediul social. 

Adoptarea unor măsuri cu caracter terapeutic în faza de debut a tulburărilor de limbaj constituie un factor hotărâtor în reuşita tratamentului logopedic. Automatismele psiho-lingvistice, nefiind consolidate, pot fi înlăturate cu totul şi înlocuite cu deprinderi corecte de vorbire. Totodată, succesul terapeutic la această vârstă se datorează şi faptului că sistemul nervos al copilului se caracterizează printr-o mare plasticitate, care permite o acomodare mai rapidă la situaţii noi. De aceea, tratamentul logopedic trebuie îndreptat în primul rând în direcţia prevenirii tulburării de limbaj, pentru că a preveni este mai uşor decât a corecta, iar a educa este mai uşor decât a reeduca.

sursahttps://www.medlife.ro/hyperclinica-medlife-genesys/blog/sfatul-logopedului-pentru-primii-ani-din-viata-copilului