Glosofobia sau teama de a vorbi in public afecteaza 3 din 4 persoane.

Specialistii spun ca acestea experimenteaza stari de anxietate atunci cand trebuie sa vorbesca in public sau se gandesc la asta, iar in astfel de situatii, femeile sunt mai emotive decat barbatii, arata un Statistic Brain Research Institute, un studiu realizat anul trecut.

Potrivit psihologilor din Romania, glosofobia este un conglomerat de temeri precum: teama de a face gafe, teama de a fi criticat, huiduit, teama de a avea parte de persoane dificile in public, teama de a nu fi suficient de interesant, teama de a avea un blocaj si a uita tot ceea ce urma sa spunem.

Pentru a depasi aceasta faza, psihologul Lenke Iuhos considera ca trebuie sa ne activam acele resurse interioare ale noastre, bazate pe experiente anterioare, care ne-au facut sa ne simtim bine in calitatea de orator.

„Nu exista oameni care sunt buni la toate si oameni care nu sunt buni la nimic. Oamenii trec prin diferite faze in viata, iar succesul invingerii unei temeri – ca vine vorba de glosofobie sau de o alta fobie – tine de cat de bine reusim sa ne aducem aminte de asa-zisele momente de glorie pe care le-am trait. Increderea in sine este un indicator pe care doar noi il putem regla si imbunatati, tine foarte putin de lumea din jur. Atunci cand ne aducem aminte de un mic discurs in fata oglinzii care ne-a facut sa ne simtim increzatori in sine, automat vom reusi sa activam acea resursa interioara de orator, de showman, iar efectele se vor declansa in lant: vorbim din suflet, sincer, folosind si transmitand emotii puternice publicului nostru”, explica psihologul Lenke Iuhos, potrivit Curentul.info.

De asemenea, psihologul considera ca fiecare dintre noi are cate o putere ascunsa pe care o activeaza doar in cazuri extreme, iar pana si cel mai timid om de pe pamant a avut cel putin o data in viata un moment in care si-a deschis sufletul in fata prietenilor si a vorbit liber, fara ingradiri si fara trac.

“Practic, succesul metodei psihologice de activarea resurselor interioare consta in identificarea si reconstruirea intregului context de care suntem cel mai mandri, in care ne-am simtit bine in pielea noastra si pe care-l consideram cea mai buna versiune a noastra. De atunci incolo, totul consta in folosirea resursei potrivite in momente potrivite. Daca avem de transmis un discurs emotionant publicului nostru, nu este productiv sa activam resursele de sef sau de angajat, ci pe cele de parinte grijuliu. Daca avem de transmis un discurs tehnic, in care sa ne dovedim expertiza, nu este eficient sa activam resursele de parinte, ci de expert in domeniul nostru de activitate. Daca vom stapani aceasta tehnica, vom putea chiar comuta instant de la o resursa la alta si astfel sa ne adaptam tonul, atitudinea, gesturile, limbajul in functie de momentul favorabil”, a mai precizat psihologul Lenke Iuhos conform sursei mentionate.

 

Sursa: https://e-psihiatrie.ro/