Continuăm să muncim alături de tine și să avem grjă că dicția ta să obțină noi performanțe. Pentru acesta, știi deja ce trebuie să faci; să nu ratezi nicio lecție de dicție pe care o distribuim zilnic pentru tine. Astăzi, ne-am gândit că ai mai mult timp liber, așa că ți-am pregătit o listă mai complexă cu exerciții perfecte pentru educarea micărilor articulatorii cât și respiratorii.Toată bafta!

  1. Mobilitatea aparatului fono-articulator :
  2. Exerciţii de mobilitate a maxilarelor
    -exerciţii de închidere şi deschidere a gurii;
    -exerciţii de coborare şi ridicare a maxilarelor;
    -exerciţii de alternare a maxilarelor înainte-înapoi;
    -muşcătura .
  3. Exercitii de mobilitate pentru limbă  
    -limba iese si intră repede (ca la pisică când bea);
    -limba mişcată de la dreapta la stânga (tic-tacul ceasului) ;
    -limba iese în formă de lopată;
    -limba iese în formă de sageată;
    -limba şterge buzele;
    -limba şterge dinţii de deasupra ;
    -limba sterge dintii de dedesubt
    -mişcări circulare ale limbii;
    -limba ghemuită în fundul gurii;
    -mişcările limbii în jos şi în sus cu gura deschisă.
    -pronunţarea rapidă şi repetată a silabei ‘la’;
    -limba la palat şi jos ;
  4. Exerciţii pentru buze si obraji
    -mişcări de sugere a obrajilor;
    -mişcări de ţuguiere a buzelor ;
    -mişcări de întindere a buzelor (zâmbetul);
    -mişcări de rotunjire a buzelor ;
    -mişcări alternative de întindere şi rotunjire a buzelor;
    -mişcări de ţuguiere a buzelor pentru fluierat, suflat in lumânare, balon, morişcă ;
    -miscari de aburire a o

oglinzii ;
-mişcări de umflare a obrajiilor ;
-vibrarea buzelor ;
-rictusul buzelor .

  1. Exerciţii pentru vălul palatin

 
-exerciţii de imitare a căscatului ;
-exerciţii de imitare a înghiţitului, tusei ;
-mişcări de deglutiţie .

  1. Educarea respiraţiei
  2. Dezvoltarea respiraţiei nonverbale : educarea echilibrului între inspiraţie şi expiraţie

Exercitii pentru expiratie
– se suflă nasul in batistă;
– se suflă aerul pe dosul mâinii ;
-se ţine un fulg în aer ;
– se stinge lumânarea ;
-se umflă balonul ;
-se suflă în apă cu paiul .

Exercitii pentru inspiratie
-miroase florile ;
-câinele la vânătoare;
-miroase parfum, spirt, oţet etc.

  1. Dezvoltarea respiratiei verbale :

Obţinerea expiraţiei mai lungi decât inspiraţia la pronunţie.
Vorbirea in expiraţie, fără efort, ritmat .

-exerciţii de pronunţie a vocalelor, prelung, rar, fară efort în timpul unei expiraţii ;
-exerciţii de pronunţie într-o expiraţie a unei consoane;
-exerciţii de pronunţie a unor grupe de vocale pe durata unei expiraţii (ai, ei, oi, ua, ue etc.) ;
-exerciţii de pronunţie a unor consoane însoţite de vocale, pe durata unei expiraţii (ba, be, bi, bo… ale, ele, ile…) ;
-exerciţii de pronunţie a unor silabe în care se găsesc grupuri de vocale sau grupuri de consoane, pe o expiraţie (aie, oie, uie, stra, stre, stri, cra, cre, cri, tra, tre, tri);
-exercitii ritmice de respiratie insotite de miscari si cantec
-exerciţii de respiraţie (culcat pe canapea-cu un caiet pe  abdomen, caietul mişcându-se în ritmul diafragmei) : la început nonverbal ; cu pronunţie de vocale, silabe, cuvinte ; cu recitare de poezii ; citire în această pozitie cu voce tare .