Întrebările retorice pot fi folosite ca un instrument eficient  de comunicare în timpul unui discurs. Aceste întrebări te ajută să influențezi și să convingi publicul, să atragi subtil atenția și să subliniezi punctele importante ale prezentării tale. De asemenea, te ajută să introduci idei noi, dar și să-i faci pe ascultători să se gândească la anumite subiecte.Experta în comunicare, Vera Nastasiu, cu vaste cunoștinte în livrarea discursurilor publice, îți spune care este modul corect de utilizare a întrebărilor retorice într-o prezentare.

Iată care sunt acestea: 

1. Angajează publicul

Adresează o întrebare retorică pentru a atrage audiența și fă o pauză pentru a le permite să se gândească la un răspuns. Acest lucru determină publicul să participe activ, mai degrabă decât să asculte pasiv, deoarece crează ipoteze sau rezoluții.De exemplu: întrebarea „De ce practicarea atenției este benefică pentru reducerea anxietății?” ar fi mai eficient decât să spui „Practicarea exercițiilor de mindfulness poate reduce nivelul de anxietate pentru că …”Comunicatorii care își încep prezentările cu întrebări retorice au mai multe șanse să ai aibă un public activ și conectat la informațiile care sunt livrate. 

 2. Personalizea-ți întrebările

Fă publicul să se simtă ca și cum ai vorbi cu fiecare membru în mod individual, folosind „tu” și „al tău”.De exemplu: întrebarea „Vrei să ai un corp perfect fără să înduri foame?” ar fi mai eficientă decât să întrebi „Cineva de aici vrea să slăbească fără să se înfometeze?” 

3. Convinge publicul

Pentru a face publicul să fie de acord cu tine pune o întrebare retorică în care răspunsul este în mod evident  „da”. Odată ce publicul începe să fie de acord cu tine, este mult mai probabil să rămână de partea ta pe tot parcursul prezentării.  O altă modalitate de a determina publicul să fie de acord cu tine este să îi arăți că  ai trecut prin experiențe asemănătoare cu a lor.  De exemplu, „Cu toții am avut parte de zile stresante la locul de muncă încât când ajungeam acasă și nu voiam să facem nimic, nu-i așa?” 

4. Evocă emoții

Adresează întrebări care declanșează reacții emoționale. De exemplu, mai degrabă decât să spui „X nu a ajutat niciodată comunitatea noastră” să întrebi „Ce a făcut X vreodată pentru comunitatea noastră?” Acest lucru va stârni un răspuns emoțional puternic, deoarece publicul va ajunge la concluzia că „X nu a făcut nimic”. 

5. Intuiește întrebările publicului

Gândește-te la tema discursului și la publicul tău atunci când îți planifici prezentarea. Încercă să ghicești ce ar dori publicul să te întrebe sau să afle din discursul tău. De asemenea, poți introduce una sau mai multe întrebări retorice la începutul discursului și să anunți audiența că vei răspunde la aceste întrebări în timpul prezentării. Dacă vei pune întrebări dificile și vei promite că vei oferi răspunsuri, atunci granatat că publicul tău va fi doar ochi și urechi la ceea ce vei spune.

 6. Răspunde la întrebări cu întrebări

Răspunde la o întrebare, fie a unui membru al audienței, fie a ta, utilizând o altă întrebare retorică. În general, ambele întrebări sa aibă același răspuns. 

7. Întrebări retorice consecutive

Acest lucru te va ajuta să sporești impactul discursului tău. Pune mai multe întrebări retorice una după alta – fiecare mai neobișnuită sau mai importantă decât precedenta. Astfel, prezentarea ta va avea un impact mai mare asupra ascultătorilor.De exemplu: „Care companie are peste 90% de clienți satisfacuți? Care companie oferă cele mai multe beneficii pentru angajați? Care companie are cele mai mari salarii pentru angajați? Desigur, compania noastră!” 

Întrebările retorice sunt o modalitate puternică de a obține aprobarea publicului, dar asigură-te că faci cercetările în prealabil. Aceasta înseamnă să afli cine este publicul tău, care este ocupația lui, vârsta, preferințele lui etc. Doar cu ajutorul acestor informații vei putea alcătui întrebări retorice care vor fi adecvate și adaptate pentru audiența ta.  

Să ai baftă!Cu drag, echipa Dicție.md