Oamenii de succes emană o mare încredere în sine şi, pe bună dreptate, deoarece ei cred în forţele proprii şi ştiu că pot realiza orice îşi propun. Nu succesul este cel care i-a făcut încrezători în sine, ci invers. Încrederea în ei le-a dat tot de ce au avut nevoie pentru a-şi materializa planurile şi dorinţele.

Oamenii de succes pe care ajungem să îi admirăm nu au pierdut nici o clipă îndoindu-se de sine sau de propiile forţe. De ce s-ar încrede alţii în ei, daca ei înşişi nu se autoapreciază? De asemenea, persoanele cu o mare stimă de sine sunt conştiente că realitatea lor este doar aceea pe care ei şi-o construiesc şi că orice eşec pe care l-ar putea întâmpina este doar o ocazie pentru a o lua de la capăt.

Dar dacă pentru unii încrederea în sine pare să fie ceva natural, alţii trebuie să şi-o dezvolte. Tocmai de aceea, în continuare, am enumerat 8 strategii prin care îți poţi creşte stima de sine.

  1. Analizează-te cât se poate de realist

Pentru a-ţi creşte stima de sine, primul pas îl constituie o instrospecţie sinceră şi o analiza a abilităţilor proprii. A avea încredere în sine înseamană să-ţi cunoşti atât calităţile şi să ţi le pui “la treabă”, cât şi să fii conştient de propriie slăbiciuni. Când identifici acele slăbiciuni, fă un plan pentru a le dezvolta şi pentru a minimaliza efectul lor negativ. A-ţi ignora lipsurile sau slăbiciunile, nu le vor face să dispară. A fi conştient de calităţile şi neajunsurile tale te face pregătit pentru orice fel de feedback ai putea primi în această lume competitivă.

O încredere în sine sănătoasă trebuie să fie ancorată în realitate.

  1. A spune „Nu”

O cercetare realizată la Universitatea din California a demonstrat faptul că dificultatea persoanelor de a spune NU, aduce, cel mai probabil, stres, epuizare şi, în unele cazuri, depresie. Toate acestea pot cântări negativ pentru încrederea în sine. Persoanele încrezătoare în sine ştiu că a spune NU este sănătos şi au determinarea necesară să o facă. A spune „Nu” nu este nicicând echivalent cu „Nu cred” sau „Nu sunt sigur”. Cei cu o încredere în sine sporită spun „Nu” cu hotărâre deoarece ştiu că astfel îşi respectă anagajamentele făcute anterior şi îşi oferă toate posibilităţile de a le onora.

  1. O relaţie bună cu superiorul

O relaţie nesăntoasă cu şeful poate demoraliza chiar şi cea mai talentă şi încrezătoare persoană. Este destul de greu să îţi menţii încrederea în sine când şeful te critică constant sau îţi minimaliează contribuţiile. Încearcă să identifici momentul în care relaţia s-a deteriorat şi decide dacă poţi face ceva pentru a o transforma într-una sănătoasă şi benefică. În caz că acest lucru nu este posibil, poate că este timpul să treci la următorul proiect din viaţa ta.

  1. Fii conştient şi bucură-te de micile victorii

Persoanele încrezătoare în sine tind să lupte chiar şi atunci când eforturile lor duc, poate, doar la mici victorii. Însă acele victorii pot fi privite ca un mic motor, căci ele conduc la creşterea numărului de receptori androgeni în zone ale creierului responsabile cu motivarea şi recompensa. Creşterea receptorilor androgeni influenţează nivelul de testosteron, care îţi oferă încrederea şi elanul necesare pentru provocările ce urmează. O serie de mici victorii îţi pot spori încrederea în sine preţ de câteva luni bune.

  1. Găseşte-ţi un mentor

Nimic nu îţi poate creşte stima de sine cum o poate face o persoană talentată, cu experienţă, care îţi poate arată calea şi care este acolo să te încurajeze când ai nevoie. Un bun mentor poate fi precum o oglindă, oferindu-ţi perspectiva de care ai nevoie pentru a crede în abilităţile tale. Cunoaşterea aduce cu sine încredere şi astfel a şti exact în ce poziţie te afli îţi poate îndrepta energia în direcţia corectă. În plan profesional, un mentor te poate îndruma în ceea ce priveşte cultura organizaţională şi îţi poate vorbi despre regulile nescrise de la locul de muncă. Toate aceste informaţii constituie un avantaj şi un bun motivator.

  1. Fă-ţi un program de mişcare

Un studiu realizat la Institutul de Cercetare Eastern Ontario a descoperit că persoanele care au făcut mişcare de două ori pe săptămână, timp de 10 săptămâni, s-au simţit mai competente din punct de vedere social, academic şi atletic. S-a observat şi o îmbunătăţire în modul în care îşi perecepeau corpul şi o încredere în sine mărită. Dar pe lângă schimbările fizice imediate care au cauzat creşterea stimei de sine, elibarea în corp a endorfinelor a făcut toată diferenţa. Ştim că „endorfinele sunt substanţe chimice produse de către glanda pituitară şi de către hipotalamus, cu scopul de a contracara, pe de-o parte, efectele stresului şi ale durerii (acţionând similar cu morfina, dar fără a da dependenţă), iar pe de altă parte, de a induce o stare de relaxare/euforie organismului, de a întări sistemul imunitar, de a elibera hormonii sexuali, de a ajuta în procesul de învăţare şi de a ajuta la transmiterea semnalelor din cadrul sistemului nervos.” Drept urmare, programează-ţi mişcarea, ţine-te de propriul program şi îţi vei menţine nivelul încrederii în sine ridicat.

  1. Îmbracă-te pentu succes

Fie că ne convine sau nu, modul în care ne îmbrăcăm are un impact major asupra felului în care suntem percepuţi de cei din jur. Culoarea, croiala şi stilul hainelor noastre, împreună cu accesoriile – vorbesc de la sine. Dar în acelaşi timp, toate acestea afectează şi imaginea noastră de sine. Studiile au arătat că persoanele vorbesc diferit când sunt îmbrăcate elegant spre deosebire de atunci când sunt îmbrăcate casual. În concluzie, alege-ţi haine care să reflecte personalitatea ta şi imaginea pe care vrei sa o prezinţi societăţii, chiar dacă asta însemană puţin mai mult timp la cumpărături şi puţin mai mult timp de pregătire înainte să ieşi din casă.

  1. Fii asertiv, nu agresiv 

Agresivitatea nu denotă încredere în sine. Când eşti nesigur pe tine, este uşor să devii agresiv fără să vrei. Practică asertivitatea şi, astfel, îţi vei putea gestiona insecurităţile fără a jigni pe cei din jur. Reamintesc că traducem a fi asertiv prin a putea să ne comportăm şi să comunicăm ceea ce vrem, simţim sau dorim, cât se poate de sincer şi clar, fără a jigni, jena sau leza pe cei din jur.

În concluzie, încrederea ta în propriile forţe este doar a ta de gestionat. Ea trebuie să se bazeze pe realitate şi stă în puterea ta să o dezvolţi sau nu. Încredere în sine este pregătirea mentală care vine după „sper să fie bine”.

Sursa: psihologbucuresti.eu