De 7 ani, proiectul Dicție.md în Republica Moldova, condus de fondatoarea Vera Nastasiu a oferit comunicării o nouă perespectivă. Atunci când nimeni și nimic nu prevestea succesul unui proiect de dicție și discurs public, iată că cineva cu experiență, atitudine, gândire pozitivă, decidea să lanseze un proiect ambițios, care includea la acea vreme un nou suflu, o nouă abordare, un nou concept de predare. Vera Nastasiu este licențiată în științele educației, cu un masterat în comunicare și relații publice obținut la Școala Națională de Studii Politice și Administrative de la București, o acreditare ANC București pe poziția de formator, un masterat la Academia de Administrare Publică de la Chișinău, profesoara de arta vorbirii la Academia de Muzică Teatru și Arte Plastice, jurnalistă de 11 ani, speaker motivational și de 7 ani fondatoarea Dicție.md. Pe lângă zecile de premii, Excelență în Educație 2019 sau Cel mai bun trainer de Dezvoltarea Personală, Vera Nastasiu a obținut trofeul, prin intermediul căruia Dicție.md a fost desemnat Cel mai bun Centru Educațional din Moldova, premiu oferit de prima revistă pentru femei din Moldova, Aquarelle.

Vera, ce înseamnă pentru echipa ta aceasta nominalizare: Cel mai bun Centru Educațional din Moldova?

Poate sună clișeistic, dar fiecare trofeu, diplomă, mențiune ne-a făcut să medităm o data-n plus la influența și contribuția pe care o poate avea munca noastră în relația cu oamenii. Un efort zilnic, care te responsabilizează, dar și care te face determinat să vrei mai mult de la tine în fiecare zi. Nu e greu să ajungi sus, e mai greu să te menții acolo. Mulțumim revistei Aquarelle pentru această nominalizare care completează șirul succeselor obținute grație cursanților sau admiratorilor noștri, îndrăgostiți de dicție și discurs public.

În ce măsură îţi schimbă planurile trofeul cucerit săptămâna aceasta?

Noi nu mergem din inerție pe acest drum. Eu știu exact ce am de făcut, ce vreau să dezvolt în această țară și un premiu este o ocazie frumoasă de a te bucura în echipă, dar nu este decisiv în luarea unor decizii. Eu mă trezesc dimineața, îmi pun pantofii, mă uit în oglindă, și mă pornesc la birou cu același elan. Dar când îți sunt recunoscute meritele, sunt apreciate eforturile, știi că drumul pe care mergi duce spre trofeul suprem: Inima oamenilor! Acesta este unicul trofeu pe care vreau să-l câștig.

De ce crezi că oamenii au fost și sunt atât de interesați de cursurile tale?

Mi-am propus din prima zi de curs să am o altă abordare în privința modului în care voi preda informația. Una interactivă, centrată pe cursant și potențialul lui, descoperind resursele lui reale în calitate de comunicator și ajutându-l să se simtă bine cu poziția de speaker. Până a lansa acest proiect, mai existau oameni care făceau dicție. Eu nu am inventat nimic deosebit. Eu doar am ales să pun în valoare omul care vine la cursurile mele, să-i ofer libertatea de a fi el însuși și să-l învăț nu ceea ce știu, dar ceea ce sunt eu. Școala ne-a pus mereu într-o linie. N-a mai actualizat conținuturile, decât foarte puțin, desi timpurile sau schimbat și noi împreună cu ele, vorba lui Eminescu. Școala nu ne-a întrebat niciodată dacă avem potențial, memorie, ca să învățăm Miorița, Luceafărul, dar ne-a cerut pe un ton imperativ să o facem. Nu ne-a exploatat talentul, decât dacă părinții observau și ne înscriau la anumite cursuri extra-școlare. Ei, această experiență, m-a determinat să ofer un nou concept procesului de învățare la cursurile mele. Nu mai relaxat, dacă la asta vă gândeați, dar orientat către talentul, carisma, povestea, pregătirea și emoțiile lui. Viaţa e interesantă când te hotărăşti să o priveşti din unghiul potrivit!

Dicția și discursul public au devenit destul de râvnite în ultima vreme, grație modului în care comunici zilnic despre ele. Cum îți alegi subiectele și care este publicul țintă?

Într-o lumea în care există Facebook, Instagram, Tik-Tok, în care oamenii aleg să consume lucruri mediocre, că dacă nu te dezbraci nu strângi urmăritori,  să ajungă să faci performanță cu niște subiecte în care nu e nimic amuzant, nu oferi bani, mașini, apartamente în Giveaway-uri, și doar ridici gradul de cultură al oamenilor este o mare realizare.

Totuși, inițial, mi-am propus să fiu eu exemplul cel mai elocvent al modului în care poti vorbi după 5 săptămâni de curs. Apoi au urmat cursanții mei dragi. Îmi amintesc că mi-am zis la un moment dat, oare chiar atât de mediocru să gândim? Să nu mai vrem să facem un salt în dezvoltarea noastră personală? Și am primit răspunsul imediat.

Cei care au ajuns să urmărească pagina de Facebook aproape 55.000 de mii de oameni, iar impactul postărilor să depășească milioane de oameni, mi-au demonstrat că mai avem o șansă. Și când am înțeles că nu e totul pierdut, am pornit turațiile, am setat obiectivele, am dezvoltat programe de training, am evaluat, consultat gratuit, am deschis ambele brațe și am oferit tot sprijinul meu oamenilor din comunitatea Dicție.md. În general, publicul-țintă are vârsta  între 15-65 ani, originari din R. Moldova și România, oameni cu studii medii și superioare

Care au fost cele mai amuzante momente care ți-au rămas pe retina?

De-a lungul timpului au fost foarte multe. Îmi amintesc cum anumiți funcționari publici, scriau mesaje în care ne întrebau cum se redactează corect o cerere, un proces-verbal, sau care este forma corectă a unui cuvânt sau altul, când puneau pariu cu colegii din birou. Au fost câteva în care ni se cerea informația predată la cursurile noastre pe un ton imperativ și amenințător: Dacă este cu bani, n-am nevoie de nimic, încheia doamna mesajul. Sau oameni care cereu traducerea unor lucrări găsite pe internet și de care aveau nevoie imediat, și traducerea să fie perfectă în limba română de către Vera Nastasiu. Ori oameni care se indignau de ce cursanții noștri poartă ceasuri Cartier, haine de firmă, bijuterii scumpe, sau de ce instruim copii care învață la instituții de învățământ private. Evident, că am ținut mereu să ignorăm aceste mesaje. Apropo, noi oferim instruiri gratuite pentru personale care au anumite deizabilități, în cadrul Campaniei Dicție cu Suflet, dar cursurile noastre nu sunt gratuite pentru ceilalți. Dacă aș fi muncit gratuit, nu eram astăzi aici, dar pe un pat de spital. Or, degeaba faci, degeaba este. Un preț poate e accesibil pentru cineva, pentru alții nu. Nu poți mulțumim pe toată lumea. Or așa cum spune mentorul meu: Poți fi cea mai gustoasă caisă din lume, și oricum se vor găsi oameni care nu vor iubi caisele. Deci, fruntea sus!

Care a fost cel mai dificil moment prin care ai fost nevoită să treci?

Cele 6 luni de carantină. Au fost un test pentru noi ca echipă. Unul greu de dus. Am adaptat conținuturile, am trecut pe online, au ajuns la cursurile noastre oameni pe care niciodată nu i-am fi putut avea în sala de curs din Ucraina, Marea Britanie, Cipru, Romania, Franța, Italia. Ne-am focusat atenția către online și am ales să-l facem la fel de interactiv, interesant, productiv și prietenos, micșorând numărul de cursanți în grup și oferind conținut calitativ în mediul online.

Ce planuri are Dicție.md pentru noi?

Perioada de pandemie a migrat planurile noastre programate pentru această toamnă. Unele se vor vedea pe pagina noastră www.dictie.md, celelalte proiecte grandioase despre care nu putem divulga multe detalii, se va vedea până la sfârșitul acestui an, și va implica comunități mari de oameni. Urmăriți-ne! Rămânem activi cu toate cursurile noastre atât pentru copii, cât și pentru adulți.

Ce sfaturi ai pentru un tânăr talentat care dorește să-ți urmeze calea?

Să creadă în puterea educației, să investească zilnic în a fi mai bun, să concureze cu el zilnic, și să facă ceva util și folositor oamenilor, să iubescă libertatea și să citească în fiecare zi. Munca și încrederea m-au adus aici. N-am știut niciodată o cale mai ușoară către atingerea unui vis.