Nu putem trăi fără a respira.
Nu putem vorbi fără a respira.
Inspirul şi expirul trebuie să fie bine reglate. Orice inspir presupune absorbţia aerului prin fosele nazale.
Orice lecţie de dicție începe cu învăţarea modalităţii corecte de a respira. O respiraţie corectă ajută la detensionare şi la o pronunţie corectă. Când copilul expiră dând aerul afară pe nas ( în rinolalie, în palatoschizis) trebuie să-l învăţăm să dirijeze aerul în expir pe gură
Conform cercetărilor, capacitatea pulmonară a unui nou-născut este de 400 cm.cubi şi creşte cu 23,4 cm.cubi în fiecare an.
Sunt mai multe tipuri respiratorii : costo-diafragmatică, diafragmatică, costală. Cea mai indicată formă de respiraţie este cea mixtă. Modelul respirator pentru copil este perceput vizual şi tactil.
Exerciţiile care favorizează o bună respiraţie sunt oftatul, căscatul, zâmbetul, râsul.
O respiraţie bună începe cu inspirul pe nas.
EXERCIŢII PREGĂTITOARE ŞI DE ACTIVARE
- CAPUL ŞI GÂTUL
poziţia – în picioare, cu mânile pe lângă corp, picioarele uşor depărtate
a)- se execută cinci rotiri ale capului în sensul acelor de ceas, apoi inversăm
- b) – se înclină capul spre dreapta şi spre stânga, ca şi cum am vrea să atingem umărul
- c) – se înclină capul în faţă şi în spate
- RELAXAREA UMERILOR
- – ridicarea umerilor înspre urechi ; menţinem această poziţie câteva secunde, apoi ne relaxăm
- rotirea umerilor – se descriu cercuri mici într-un sens şi în celălalt
- balansarea braţelor astfel încît palma să atingă şoldul opus
- se încrucişează braţele la spate, apoi se depărtează cât mai mult de fese
EXERCIŢII PENTRU DIFERITE TPURI DE RESPIRAŢIE
- RESPIRAŢIA DIAFRAGMATICĂ
Notă – diafragma este muşchiul cel mai puternic din organism
Exerciţiul 1
- întins pe spate, cu picioarele semiîndoite şi tălpile pe sol
- ambele mâini sunt aşezate deasupra ombilicului, cu degetele spre pubis
- în expir se retrage abdomenul, apăsând cu mâinile pe abdomen
- în inspir, abdomenul revine la normal
Exerciţiul 2
- aşezat turceşte
- palmele se sprijină pe genunchii opuşi
- capul se înclină, atingând pieptul ( expir)
- capul revine la normal ( inspir)
Exerciţiul 3
- în picioare, cu palmele sprijinite pe genunchi
- se apleacă corpul uşor , retrăgând abdomenul (expir)
- se revine la normal ( inspir)
RESPIRAŢIA TORACICĂ (COSTALĂ)
Exerciţiul 1
- aşezat pe scaun, cu palmele puse pe talie
- se expiră apăsând palmele
- se inspiră (se simte cum se dilată cutia toracică)
Exerciţiul 2
- aşezat pe scaun
- palmele împreunate în faţa sternului
- când expirăm, apăsăm palmele una într-alta
- în inspir relaxăm palmele
RESPIRAŢIA SUBCLAVICULARĂ
Exerciţiul 1
- aşezat pe scaun
- palmele unite deasupra capului
- în expir apăsăm palmele
- în inspir întindem braţele spre cer
Exerciţiul 2
- aşezat, cu palmele puse pe piept, aproape de clavicule
- se expiră, iar în inspir depărtăm coatele de piept
Exerciţiul 3
- în picioare, cu mâinile prinse la spate
- în inspir se îndoaie corpul la 90 de grade depărtând braţele de corp
- în expir se revine la poziţia iniţială
EXERCIŢII DE CONŞTIENTIZARE A LUNGIMII SUFLULUI
Exerciţiul 1
- se stă pe scaun
- se umezeşte palma cu vârful limbii şi facem palma cornet în faţa gurii
- se suflă
Exerciţiul 2
- se ia un pai, un pahar cu apă şi un cronometru
- se suflă prin pai în paharul cu apă
- când nu mai apar bule se închide cronometrul
EXERCIŢII DE BLOCARE A SUFLULUI
Exerciţiul 1 – respiraţia în careu
- inspir în 4 timpi
- reţinerea aerului 4 timpi
- expir 4 timpi
Exerciţiul 2 – mers ritmat
- inspir – 3 paşi
- blocarea aerului – 1 pas
- expir – 3 paşi
EXERCIŢII DE RESPIRAŢIE PRIN JOC
AVIONUL
- braţele sunt întinse la orizontală ( aripile avionului )
- se pregătesc aripile (expir)
- se ridică aripile ( inspir)
- aterizare (braţele revin pe lângă corp – expir)
MOARA
- întins, cu picioarele îndoite
- braţul stâng se duce înapoia capului ( inspir)
- braţul stâng revine pe lângă corp (expir)
- se procedează la fel şi pentru braţul drept
FACEM LINIŞTE
- se inspiră profund
- blocăm aerul şi ducem arătătorul în faţa gurii
- expir spunând ssst
BALONAŞE DE SĂPUN
- după ce suflă în balonaşe, copilul alege unul dintre ele, încercând să-l menţină cât mai mult în aer suflând asupra lui
CONCLUZII
Putem vorbi de o adevărată „Ştiinţă a respiraţiei” sau de „arta respiraţiei”. Prin tehnici simple putem să controlăm respiraţia, amplitudinea şi ritmul ei. O respiraţie corectă ne ajută să avem o voce caldă, fără stridenţe, fără perturbări fonematice. Se poate combina exerciţiul de respiraţie cu imageria, deblocând astfel stările de angoasă, eliberând tensiunile psihice. sursa: profesor logoped Cioacă Beti-Ana
Comenteaza