Lecția de dicție! O respiraţie corectă ne ajută să avem o voce caldă

Nu putem trăi fără a respira.

Nu putem vorbi fără a respira.

Inspirul şi expirul trebuie să fie bine reglate. Orice inspir presupune absorbţia aerului prin fosele nazale.

Orice lecţie de dicție începe cu învăţarea modalităţii corecte de a respira. O respiraţie corectă ajută la detensionare şi la o pronunţie corectă. Când copilul expiră dând aerul afară pe nas ( în rinolalie, în palatoschizis) trebuie să-l învăţăm să dirijeze aerul în expir pe gură

Conform cercetărilor, capacitatea pulmonară a unui nou-născut este de 400 cm.cubi şi creşte cu 23,4 cm.cubi în fiecare an.

Sunt mai multe tipuri respiratorii : costo-diafragmatică, diafragmatică, costală. Cea mai indicată formă de respiraţie este cea mixtă. Modelul respirator pentru copil este perceput vizual şi tactil.

Exerciţiile care favorizează o bună respiraţie sunt oftatul, căscatul, zâmbetul, râsul.

O respiraţie bună începe cu inspirul pe nas.

EXERCIŢII PREGĂTITOARE ŞI DE ACTIVARE

  1. CAPUL ŞI GÂTUL

poziţia – în picioare, cu mânile pe lângă corp, picioarele uşor depărtate

a)- se execută cinci rotiri ale capului în sensul acelor de ceas, apoi inversăm

  1. b) – se înclină capul spre dreapta şi spre stânga, ca şi cum am vrea să atingem umărul
  2. c) – se înclină capul în faţă şi în spate

 

  1. RELAXAREA UMERILOR
  2. – ridicarea umerilor înspre urechi ; menţinem această poziţie câteva secunde, apoi ne relaxăm
  3. rotirea umerilor – se descriu cercuri mici într-un sens şi în celălalt
  4. balansarea braţelor astfel încît palma să atingă şoldul opus
  5. se încrucişează braţele la spate, apoi se depărtează cât mai mult de fese

 

EXERCIŢII PENTRU DIFERITE TPURI DE RESPIRAŢIE

  1. RESPIRAŢIA DIAFRAGMATICĂ

Notă – diafragma este muşchiul cel mai puternic din organism

Exerciţiul 1

  • întins pe spate, cu picioarele semiîndoite şi tălpile pe sol
  • ambele mâini sunt aşezate deasupra ombilicului, cu degetele spre pubis
  • în expir se retrage abdomenul, apăsând cu mâinile pe abdomen
  • în inspir, abdomenul revine la normal

Exerciţiul 2

  • aşezat turceşte
  • palmele se sprijină pe genunchii opuşi
  • capul se înclină, atingând pieptul ( expir)
  • capul revine la normal ( inspir)

 

Exerciţiul 3

  • în picioare, cu palmele sprijinite pe genunchi
  • se apleacă corpul uşor , retrăgând abdomenul (expir)
  • se revine la normal ( inspir)

 

RESPIRAŢIA TORACICĂ (COSTALĂ)

 

Exerciţiul 1

  • aşezat pe scaun, cu palmele puse pe talie
  • se expiră apăsând palmele
  • se inspiră (se simte cum se dilată cutia toracică)

Exerciţiul 2

  • aşezat pe scaun
  • palmele împreunate în faţa sternului
  • când expirăm, apăsăm palmele una într-alta
  • în inspir relaxăm palmele

 

RESPIRAŢIA SUBCLAVICULARĂ

Exerciţiul 1

  • aşezat pe scaun
  • palmele unite deasupra capului
  • în expir apăsăm palmele
  • în inspir întindem braţele spre cer

Exerciţiul 2

 

  • aşezat, cu palmele puse pe piept, aproape de clavicule
  • se expiră, iar în inspir depărtăm coatele de piept

 

Exerciţiul 3

  • în picioare, cu mâinile prinse la spate
  • în inspir se îndoaie corpul la 90 de grade depărtând braţele de corp
  • în expir se revine la poziţia iniţială

EXERCIŢII DE CONŞTIENTIZARE A LUNGIMII SUFLULUI

Exerciţiul 1

  • se stă pe scaun
  • se umezeşte palma cu vârful limbii şi facem palma cornet în faţa gurii
  • se suflă

Exerciţiul 2

  • se ia un pai, un pahar cu apă şi un cronometru
  • se suflă prin pai în paharul cu apă
  • când nu mai apar bule se închide cronometrul

EXERCIŢII DE BLOCARE A SUFLULUI

Exerciţiul 1 – respiraţia în careu

  • inspir în 4 timpi
  • reţinerea aerului 4 timpi
  • expir 4 timpi

Exerciţiul 2 – mers ritmat

  • inspir – 3 paşi
  • blocarea aerului – 1 pas
  • expir – 3 paşi

EXERCIŢII DE RESPIRAŢIE PRIN JOC

AVIONUL

  • braţele sunt întinse la orizontală ( aripile avionului )
  • se pregătesc aripile (expir)
  • se ridică aripile ( inspir)
  • aterizare (braţele revin pe lângă corp – expir)

MOARA

  • întins, cu picioarele îndoite
  • braţul stâng se duce înapoia capului ( inspir)
  • braţul stâng revine pe lângă corp (expir)
  • se procedează la fel şi pentru braţul drept

FACEM LINIŞTE

  • se inspiră profund
  • blocăm aerul şi ducem arătătorul în faţa gurii
  • expir spunând ssst

BALONAŞE DE SĂPUN

  • după ce suflă în balonaşe, copilul alege unul dintre ele, încercând să-l menţină cât mai mult în aer suflând asupra lui

CONCLUZII

Putem vorbi de o adevărată „Ştiinţă a respiraţiei” sau de „arta respiraţiei”. Prin tehnici simple putem să controlăm respiraţia, amplitudinea şi ritmul ei. O respiraţie corectă ne ajută să avem o voce caldă, fără stridenţe, fără perturbări fonematice. Se poate combina exerciţiul de respiraţie cu imageria, deblocând astfel stările de angoasă, eliberând tensiunile psihice. sursa: profesor logoped Cioacă Beti-Ana

 

 

2019-10-07T16:13:50+00:00octombrie 7th, 2019|

Comenteaza