10 strategii prin care sa comunici mai eficient

Să începem cu strategia nr….:

1. Arata contrastul = Compara 2 elemente pentru a scoate in evidenta unul dintre ele.

Care dintre cele 2 cercuri din mijloc este mai mare?

R: Ambele sunt de aceeasi dimensiune (daca nu ma crezi, te rog sa iei o rigla si sa verifici chiar tu). Care este motivul pentru care cel de-al doilea cerc din mijloc pare mult mai mic decat primul? Datorita puterii formidabile pe care o are contrastul.

Exemplu: Steve Jobs (2007)

„Majoritatea telefoanelor nu sunt foarte inteligente si sunt greu de folosit. iPhone-ul este mult mai inteligent decat orice alt telefon creat vreodata si este extraordinar de usor de folosit.”

2. Creeaza o fraza de aur = Rezuma o idee importanta, in 10 cuvinte sau mai putin.

Este pastila care incapsuleaza tot ceea ce ai spus. Este acea idee cu care cei din public pleaca acasa si asupra careia actioneaza. Daca cineva te intreaba: „Poti sa imi spui aceasta idee intr-o singura fraza?”, poti sa ii oferi fraza de aur.

Exemplu: Lorand Soares Szasz (2012, Iasi Business Days):

„ Da 100% in ceea ce faci, indiferent ce faci.” 

3. Da viata cifrelor = Pune cifrele în context!

Vorbitorii mediocri doar ofera cifre sau statistici in prezentarea lor. Vorbitorii exceptionali dau un sens tangibil, masurabil, pentru cifrele pe care le folosesc.

Exemple: Phil Schiller (2012, lansarea iPad Mini):

„iPad Mini are 7,2 mm grosime = Este la fel de subtire ca un creion.”

„100 g de catina are 400 mg de Vitamina C = 100 g de catina are la fel de multă vitamina C ca 10 portocale.

4. Incepe cu un BANG = Gaseste acel carlig prin care sa ii faci pe cei din public atenti si curiosi.

Cum poti sa incepi cu un BANG?

Cele mai puternice 3 modalitati de a incepe memorabil o prezentare sunt:

  1. O intrebare. (De ex: Ce anume crezi ca ii impiedica pe cei mai multi oameni sa isi indeplineasca visurile?)
  2. O poveste. (De ex.: Acum 2 luni ma aflam la magazinul de la coltul acestei strazi, ca sa imi cumpar o pereche de pantofi si am … )
  3. Conectare. Foloseste un moment pe care un vorbitor dinaintea ta l-a avut (de preferat un moment amuzant sau emotional) si conecteaza-l cu ceea ce tu vrei sa transmiti.

Exemplu: Raed Arafat (2009, TEDxBucureşti)

„Imi pare rau, sunt imbracat ca un martian…” – Conectare.

5. Incheie cu un BANG = Construieste 2-3 fraze de impact, cu care publicul sa plece acasa.

Cum poti sa inchei cu un BANG?

Cele mai puternice 3 modalitati de a incheia memorabil o prezentare sunt:

  1. Indemnul la actiune. (De ex.: „Acum stii care sunt cele mai puternice tehnici pentru o prezentare de impact. Scrie pe foaie care este acea tehnica pe care o vei aplica de maine.”)
  2. O poveste personala. O poveste, de preferat personala, care sa emotioneze si sa motiveze catre actiune.
  3. Revenirea la inceputul prezentarii. Adu aminte de o informatie pe care ai transmis-o la inceputul prezentarii si adauga o noua perspectiva.

Exemplu: Amy Cuddy (2012, TED)

Povestea personala despre accidentul din copilarie si cum i-a schimbat acesta viaţa + indemnul la actiune (subtitrat în română).

6. Spune povesti = Relatează scurte istorisiri personale, ale altei persoane sau anecdote (povesti cu talc).

Cea mai subestimata arma a vorbitorilor este povestea. Bill Gove, un vorbitor profesionist cu peste 50 de ani de experienta in aceasta meserie, supranumit parintele vorbitului in public profesionist, a spus în felul urmator: „Vorbitul in public este doar atat: spune o idee, ilustreaz-o printr-o poveste. Spune o idee, ilustreaz-o printr-o poveste. Nu il face mai complicat decât atat.”

Exemplu: Nancy Duarte (2010, TEDxEast)

„Daca eu pot reusi, inseamna ca fiecare dintre voi poate reusi.”

7. Foloseste analogii = Compara o idee abstracta cu un lucru concret.

Analogia este precum o ancora. De cele mai multe ori, ideile noastre sunt destul de abstracte si intangibile. Atunci când legi o idee de un lucru comun (mersul cu masina, liftul etc.), este ca si cum ai ancora acea idee în realitatea fiecarei persoane din public. (Daca te gândeşti un pic, chiar si aceasta fraza este o analogie: analogie = ancora).

Exemplu: Un speaker nu este precum un medic, sa trateze problema. Un speaker este precum un antrenor: te pune la treaba astfel încat sa iti rezolvi singur problema, dar iti ofera si uneltele necesare pentru a o rezolva.

8. Adauga cuvinte amplificatoare = Gaseste acele cuvinte care fac informatia sa para mai puternica.

Exemple de cuvinte amplificatoare:

  1. Cel mai …: cel mai bun, cea mai puternica, cel mai de seama.
  2. Cuvinte de amplificare obisnuite: superb, extraordinar, genial, excelent, fantastic, uimitor, incredibil, exceptional, maret, minunat, splendid.
  3. Cuvinte de amplificare folosite rar: magnific, formidabil, senzational, fenomenal, uluitor, desavarsit, miraculos.

Exemplu : Steve Jobs (2009, Lansare iPod)

Foloseste intr-o prezentare de 85 min de: 20 de ori „Maret”(Great); 11 ori „Uimitor” (Amazing); 8 ori „De necrezut” (Unbelievable); 5 ori „Incredibil” (Incredible); + altele.

9. Infometeaza = Gandeste-te la ceea ce spui inainte de a prezenta informatia, pentru a-i face pe cei din public sa isi doreasca acea informatie.

Cum poti sa aplici:

– Prin descrierea beneficiilor.

Care sunt placerile / beneficiile pe care cei din sala le vor avea daca te asculta si aplica ceea ce le spui?

– Prin descrierea durerilor.

Ce anume vor pierde cei din sala daca nu te asculta si nu aplica ceea ce le spui?

Exemple :

Descrierea beneficiilor:

Este tehnica ce iti va aduce o crestere de 25% a vanzarilor, te va scuti de timpul irosit cu clientii care oricum nu vor sa cumpere si te va face sa te simti cu adevărat productiv.

Descrierea durerilor:

Daca nu vei folosi această tehnica, vei avea in unele zile clienti care sa te tină de vorba ore in sir si in acest fel vei intarzia la urmatoarea intalnire si la următoarea întâlnire, iar în cele din urma o sa ai o zi in graba, plina de stres si frustrari.

10. Pregateste un moment WOW = Pregateste un moment la care nimeni nu se asteapta.

Daca iti doresti sa stii care este cea mai puternica tehnica pentru o prezentare memorabila…tocmai ai aflat-o. Nimic nu se compara cu momentul WOW dintr-o prezentare. Este ceea ce persoanele din public isi aduc aminte peste ani de zile si este ceea ce povestesc prietenilor si apropiatilor legat de prezentarea ta.

Exemplu: Panos Panay (2012, lansare Microsoft Surface)

„Toata lumea mi-a spus sa nu arunc tableta pe jos, dar a trebuit sa demonstrez intr-un fel ca nu se va sparge. Poti chiar sa o arunci in 72 de feluri diferite si tot nu se va sparge”. Cand Panos Panay a scapat tableta, Social Media a explodat.

Pe final, te rog sa imi spui care dintre tehnici ti se pare cea mai relevanta pentru tine si cum o vei aplica in urmatoarea ta prezentare. sursa: http://motivonti.ro/

2019-11-05T11:43:53+00:00noiembrie 5th, 2019|

Comenteaza